Cara Pelaksanaan
1) Pelajar akan diajar mengenai Fleming's Right Hand Rule dan Fleming's Left Hand Rule serta kuantiti-kuantiti fizik yang terlibat (Rajah 1).
 |
Rajah 1 |
2) Pelajar akan diperkenalkan juga mengenai Palm Rule, serta pensyarah menunjukkan kuantiti fizik yang terlibat (Rajah 2).
 |
Rajah 2 |
3) Pelajar ditunjukkan mengenai Palm Rule (berdasarkan Fleming's Rule) untuk menentukan arah pergerakan cas di dalam medan magnet (Rajah 3).
 |
Rajah 3 |
4) Pelajar ditunjukkan kuantiti-kuantiti fizik yang terlibat pada jari ibu, jari tengah dan jari telunjuk pada Fleming's Rule.
5) Pelajar ditunjukkan Fleming's Rule akan digunakan pada dua subtopik di dalam chapter 4 dan 1 subtopik di dalam chapter 5.
6) Rajah medan magnet beserta konduktor yang membawa arus ditunjukkan di papan putih seperti dibawah (Rajah 4);
 |
Rajah 4 |
7) Pelajar cuba menunjukkan MID-HR (Rajah 5) di dalam Rajah 4 di atas.
Rajah 5
8) Pelajar juga menggunakan MID-HR di dalam arus aruhan dan pergerakan cas di dalam medan magnet (Rajah 6 - Rajah 8).
Rajah 6 (a)
Rajah 7 (a)
 |
Rajah 7 (b) |
 |
Rajah 7 (c) |
 |
Rajah 8 |
9) Seterusnya pelajar diarahkan untuk membuat model MID_HR. Seperti rajah di bawah;
Rajah 9
 |
(a) |
 |
(b) |
 |
(c) |
 |
(d) |
 |
(e) |
 |
(f)
 |
(g) |
|
 |
(h) |
 |
(i) |
10) Seterusnya pelajar boleh menggunakan model MID-HR pada rajah medan magnet untuk konduktor dan cas, seperti rajah di bawah.
 |
Rajah 10 |
 |
Rajah 11 |
 |
Rajah 12 |
 |
Rajah 13 |
 |
Rajah 14 |
No comments:
Post a Comment