Cara Pelaksanaan


Cara Pelaksanaan

1) Pelajar akan diajar mengenai Fleming's Right Hand Rule dan Fleming's Left Hand Rule serta kuantiti-kuantiti fizik yang terlibat (Rajah 1).

Rajah 1
         
2) Pelajar akan diperkenalkan juga mengenai Palm Rule, serta pensyarah menunjukkan kuantiti fizik yang terlibat (Rajah 2).
Rajah 2


3) Pelajar ditunjukkan mengenai Palm Rule (berdasarkan Fleming's Rule) untuk menentukan arah pergerakan cas di dalam medan magnet (Rajah 3).

Rajah 3

4) Pelajar ditunjukkan kuantiti-kuantiti fizik yang terlibat pada jari ibu, jari tengah dan jari telunjuk pada Fleming's Rule.

5) Pelajar ditunjukkan Fleming's Rule akan digunakan pada dua subtopik di dalam chapter 4 dan 1 subtopik di dalam chapter 5.

6) Rajah medan magnet beserta konduktor yang membawa arus ditunjukkan di papan putih seperti dibawah (Rajah 4); 

Rajah 4

7) Pelajar cuba menunjukkan MID-HR (Rajah 5) di dalam Rajah 4 di atas.

Rajah 5

8) Pelajar juga menggunakan MID-HR di dalam arus aruhan dan pergerakan cas di dalam medan magnet (Rajah 6 - Rajah 8).

Rajah 6 (a)


Rajah 6 (b)

Rajah 7 (a)

Rajah 7 (b)
Rajah 7 (c)
                
Rajah 8

9) Seterusnya pelajar diarahkan untuk membuat model MID_HR. Seperti rajah di bawah;

Rajah 9
(a)

(b)

(c)

(d)

(e)

(f)
(g)

(h)

(i)


10) Seterusnya pelajar boleh menggunakan model MID-HR pada rajah medan magnet untuk konduktor dan cas, seperti rajah di bawah.

Rajah 10

Rajah 11

Rajah 12


Rajah 13

Rajah 14


No comments:

Post a Comment